Du är här | Hem: Band & Album: Solo: Sånger ur Trähatten 1982-2000 | Tillbaks till Solo
 
 
 



Omslag Samlingsplattan
Johan Johansson &#;34Sånger ähatten 1982 - 2000"
 
JOHAN JOHANSSON "Sånger ur Trähatten 1982 - 2000" (ALBUM, 2001) Birdnest BIRD140CD
Sammanställd av Per Granberg och Johan Johansson
Mastrad: Digitalfabriken
Foto: Elisabet Olsson
Omslag: José


PERSONAL:
Se under respektive band samt under övriga medverkande längst bak på den här sidan.


Ända sedan jag, två år gammal, fick Beatles-singeln "She loves you" i julklapp har jag velat hålla på med musik. Nu när jag sitter här, trettioåtta år senare och ska summera mina gärningar vet jag inte riktigt var jag ska börja någonstans. Kanske i Lillholmsskolan i Vårberg, där den spritåläkeroldoftande Sture lärde mig att spela trummor.



Kanske på ungdomsgården i Skärholmen där jag fick se mina första konserter eller kanske på Musikverket på Götgatan, eller kanske...
Det blir lite svårt när man ska försöka komprimera in halva sitt liv i några få rader, och förmodligen är det bäst att låta musiken och människorna bakom den tala för sig själva.
Den främsta anledningen till den här samlingsplattan är att stora delar av min samlade back-katalog, KSMB undantaget, har varit omöjligt att få tag på under en längre tid, mycket på grund av skivbolag som hellre velat leka Percy Nilegård och bygga sandlådor i stället för att ta hand om sin musik. Eftersom mycket av materialet på den här plattan i mina ögon är bland det bästa jag varit inblandad i har det sugit fett att det inte funnits tillgängligt. Nu skiter jag i det hela och ger med hjälp av Birdnest

ut det själv i stället.
Att jag varit medlem i KSMB blir jag påmind om var och varannan dag, men för mig betyder prylarna jag gjort efteråt så mycket mer. Därför ägnas samlingsplattorna helt åt dessa saker. Hjärtebandet Strindbergs, min egen favoritorkester, polarbandet John Lenin och mina egna soloäventyr. Här har ni är en kollektion av mina egna och andras favoritlåtar mellan åren 1982-2000 kryddat med diverse outgivna låtar och svåråtkomliga spår från singlar och samlingsplattor. Det har blivit en del sånt under åren.
Mycket outgivet materialet verkar ha försvunnit för evigt via MNW:s arkiv, men solomaterialet finns kvar, och här har ni en del av det.
     Dom tidigaste låtarna är med Strindbergs, en trio bestående av mig, basisten Janne Borgh och trummisen Johan Carlén, sedermera ersatt av




Pär Attack. Själv anser jag att Strindbergs är det bästa band jag varit medlem i. Vi existerade i drygt två år mellan 82-85. På den tiden hann vi göra cirka 300 konserter och spela in tre LP och en kärve singlar. Ett ganska imponerande facit faktiskt. Tillsammans med Janne hade jag det tätaste och bästa musikaliska samarbetet någonsin, och vi drog för det mesta åt samma håll och sporrade varandra att skriva fler och bättre låtar. Synd att det inte varade längre än det gjorde. Förhoppningsvis släpper vi Strindbergs kompletta inspelningar på Birdnest så småningom, helst nyss.
     John Lenin var nästa orkester 85-88. Från början hette vi faktiskt John Lennon, men bytte namn när vi började ge ut plattor. Dom hade nog hamnat på konstiga ställen i affärerna annars. Det gjorde dom förvisso i alla fall, då ingen handlare

visste om dom skulle sorteras under J eller L, så det kanske inte spelade så stor roll när man tänker efter. John Lenin var ett riktigt kompisband, och live var vi faktiskt ganska grymma. Min storebror Favorit-Lars spelade keyboards, Ampull från KSMB på gitarr, världens bästa Lasse Bax på bas och gamla Grisen Skriker-trummisen Mats Borg. Tids nog klev den nuvarande Weeping Willows-keyboardisten Papa Mats in på banan, och nya trummisar kom och gick. Turnéerna var i allmänhet både berusade och vansinniga.
     När John Lenin "tagit en paus" var jag trött på att stå i frontlinjen på scenerna. Jag ägnade ett par år till att försöka få den gamle vännen Stefan Sundström att hitta in i sveriges stugor - något som han till min stora glädje med all rätt också gjorde. Samtidigt gjorde jag lite låtar som




mest var ämnade åt min egen skrivbordslåda, men när kamrat Granberg från Birdnest tjatade lite på mig bestämde jag mig för att spela in mitt första soloalbum "Flum".
Musikerna jag jobbade med då var välbekanta ansikten för mig. Lasse Bax var med i John Lenin, trummisen Anders Hernestam och gitarristen Anders "Limpan" Lindberg var gamla vänner sedan många år. Producenten Tomas Gabrielsson har jag jobbat med då och då ända sedan tiden med KSMB. Tiden under inspelningen blev en turbulent tid, inte minst eftersom "Limpan" dog dagarna innan vi började mixa plattan. Han var en kär vän för oss alla. Frid med dig broder!
Multimusikern och glädjespridaren Niko Röhlcke fyllde det musikaliska tomrummet, och gav oss den fläskigare ljudbild som hörs på min nästa

fullängdsplatta "Johan Johansson och hans lilla svarta värld". Den plattan är en ganska brutal historia både musikaliskt och textmässigt, och en av anledningarna till jag det tagit sån tid för mig att göra en uppföljare till den är helt enkelt att jag är så fruktansvärt nöjd med plattan att den känns svår att toppa.
     "Här är mitt liv"...eller åtminstone delar av halva livet samlat på två bitar plast. Hoppas att det fäster. Själv sitter jag här och undrar vad jag ska bli när jag blir stor, och "den som lever får se vad som händer" som Gunnar Wiklund så klokt analyserade situationen.




LÅTLISTA VITA CD'N

1. VA?!

- JOHAN JOHANSSON

"Du kan ingenting ta med dig när du går" är en gammal svensk klyscha, och det här är en ny variant på samma tema. I lägenheten där den här sången blev till fanns ett utmärkt fönster man kunde hänga i och titta ut på den ganska livliga gatan. Jag tyckte alltid att folk verkade så stressade, själv var jag arbetslös och levde ett liv som gick i ett helt annat tempo...så när solen sken hade jag tid att ha större glädje av den än dom som sprang därnere.
 
2. SKIT!

- JOHAN JOHANSSON

Jag älskar låtar som är som ramsorna barnen i sandlådan retar varandra med,

detta är ett exempel på en sådan. Låten fick sitt rätta driv när Chips K. gled in och spelade mangelkompgitarr. Dessutom blev den censurerad, från början hette låten Krig! och var en väldigt elak uppgörelse med diverse människor som helt plötsligt slutade låtsas om att jag fanns. Jag är glad att min bolagsdirektör sa till mig att göra en ny text, för en del företeelser är värda vare sig ilska eller uppmärksamhet. Texten som ersatte den blev inte heller så tokig om jag får säga det själv. Ett litet tack från bankbörsyuppiegängen som skodde sig, skickade Sverige ner i skiten och räkningen till oss. Må ni krocka era Porschar och sätta ostronen i vrångstrupen, när ni gjort det lär ni träffa varandra i skärselden. Synd bara att ni ingenting fick ta med er när ni gick.



3. FRIHETEN OCH JAG

- STRINDBERGS

Ett av dom sällsynta tillfällen när Janne och jag skrev någonting tillsammans. Vi skrev respektive partier som vi har leadsången på, och minns jag alldeles rätt är också texten skriven var för sig, utan att någon av oss hade en aning om vad den andre hade gjort...och det funkade!
 
4. VI KOMMER ALDRIG FRAM

- JOHN LENIN

Ännu en sandlåderamsa. Uppenbarligen hade jag som mål att göra en melodi som till och med Tages hade velat göra cover på. Det är en väldigt svart sång det här, och trots att den är många år och mycket har hänt, så har inte så mycket hänt egentligen, eller hur?

5. SNÖMAN

- JOHAN JOHANSSON

Jag är en äkta Beatles-unge, mitt allra första minne här i livet är när Beatles spelade på Drop-In i TV 1963. Jag ville göra en pastisch på Beatles årgång Revolver ungefär. Ett par år senare gjorde alla det, men -92 var det tvärute. Limpan spelar baklängesgitarr och dom sista tonerna på låten är någon frireligiös saxofonist som fanns kvar på det gamla bandet vi använde för gitarren. Så kan det gå. Texten är en dokumentation av John Lenin-tidens sprit-och-knark-härjanden. Jag är jävligt trött på den enfaldiga och direkt farliga drogdebatt som förs i Sverige, där moral-talibanerna står för snacket och ravekommissionen för verkstaden. Jag efterlyser fortfarande en sansad debatt om ämnet i fråga.




6. ITALIEN

- STRINDBERGS

En gång i början på åttiotalet var jag i Rom under en interrail-resa. Planerna var att vi skulle ta natt-tåget till Venedig en kväll, men när vi kom till tåget var det så knökfullt att vi hoppade på ett annat istället. Nästa dag kom vi fram till Barcelona, och där fick vi reda på att tåget som vi egentligen skulle tagit stod inne när man sprängde sönder hela centralstationen i Bologna den natten. Nu frågar marknadsfundamentalisterna om man vill hoppa på tåget eller stå kvar på perrongen och se när det går. Mitt svar är inte så självklart.

7. LAT MAN SLEAZE TWIST

- JOHAN JOHANSSON

Ett högst personligt val av låt. Själv tycker jag att den är bland det bästa jag gjort, och man kan gott se den som en slags presentation av den människa jag råkat bli här i världen - en nattugglande köksbords-filosof med galghumorn som skydd och vapen.
 
8. JOSEF & MARIA

- JOHAN JOHANSSON

Min allra första "ordentliga" spelning ensam med en gitarr var på ett bibliotek i Sandviken. Jag kände mig tvungen att göra en låt som passade att spela på det sättet och hittade den här nånstans i mitt undermedvetna. Texten är en historia, som jag flummade ut lite innan, om att Jesus verkligen kom tillbaks.




Problemet var bara att ingen räknade med att Messias återkomst skulle ske som resultat av ett litet snedsteg i den tunga industristaden Sundsvall.
 
9. OM DU ÖVERHUVUDTAGET BRYR DIG

- JOHAN JOHANSSON & SATOR

En låt från tidigt nittiotal som knappast känns mindre aktuell nu. Vid den här tiden, liksom nu, var det bara "sköt dig själv och skit i andra"-linjen som gällde, medan ord som solidaritet och rättvisa viftades bort som "flum" och "dalt". Den allsmäktiga lösningen var att privatisera allting, dvs slumpa ut skolor, daghem och sjukhus till konsultkonsulter och andra Percy Nilegårdar. Med facit i hand kan man ju

konstatera hur fantastiskt jättebra allt sådant gick, eller hur?
     Sator står för kompet. Vi har varit goda vänner länge och gästat varandra här och där, och det var skojigt att lura med dom på det här projektet. Låten skrevs helt enkelt med tanke på att dom skulle spela den och alltihop gjordes på en eftermiddag. På kvällen hade vi svensexa för Nille (som var inspelningstekniker). Vi söp honom brutalt knökfull på tequila under en splatterfilmvisning i Micke Olssons hemmabio, varefter vi tog honom till en annan studio där han fick lägga sång på färdiginspelade grunder. Nille Perneds versioner av "Öppna Landskap" och "Nothing compares to you" är lysande bevismaterial för den som vill idka utpressning.




10. BOLLAR

- STRINDBERGS

Gjord som en fiktiv jingle för SAF, men med åren har den blivit skrämmande verklig. Vi brukade ha ett block "kortisar" som extranummer när vi spelade live. Det bestod för det mesta av Bollar, 100 Sekunder och Respektfulla Gatan, och brukade avverkas på cirka fem minuter följt av önskad publikeffekt. Marsch-partiet i mitten fixade vi genom att forsla upp hundra kilo grus som vi trampade runt i på studiogolvet. Äkta vara är att föredra framför samplers, men en sampler är lättare att städa upp efter.
 
11. LIBERTAD

- JOHN LENIN

En laidback låt från John Lenins LP. Man ska inte glömma bort att den här plattan gjordes på det

berusningspuritana 80-talet. Sprit och knarkanspelningar var bland det mest provocerande man kunde ägna sig åt på den här tiden, och däför haglar det av sånt på Lenin-plattorna. Ett tag var det på gång att "John L:s Guldöl" skulle köpa loss hela omslagsframsidan, men inte ens dom vågade - those were the days!
     Apropå texten så har jag inte kollat på ett tag ifall mitt fotavtryck finns kvar vid Slussen. För dom som är intresserade av värdelöst vetande så skall det finnas på gatan utanför utgången till Nacka-bussarna och vara av Converse-sulor storlek 44/45.
 
12. SÅNG PÅ SVANSJÖN

- JOHAN JOHANSSON

Fick låten av Sundström och gjorde om den litegrann. Tyvärr föll även den här bort från "...svarta värld" på grund




av den där gamla så omtjatade helheten. Slutpartiet är taget från en annan gammal outgiven låt som heter "Till salu", om nu det skulle intressera någon.
 
13. RESPEKTFULLA GATAN

- STRINDBERGS

När jag var sju-åtta år bodde familjen i en lägenhet i Hagsätra. Mina föräldrar drömde om att kunna köpa en villa, och några helger reste vi runt och tittade på villaområden. En av dessa resor gick till Lidingö, varför har jag ingen aning om, då våran familj aldrig skulle kunna haft råd att köpa ett hus där. Men jag kommer ihåg vilka fina bilar som var parkerade utanför husen, och att en del tomter till och med hade egen tennisbana. Förmodligen var det mina föräldrars dröm att kunna skaffa ett hus där, och ge bröderna Johansson chans att växa upp i en trygg tomtebomiljö.

Något år senare flyttade vi in i en egnahems-radhus-villa av radonbetong i Skärholmen. Det var inget fel på den, men förmodligen så ville dom mycket mer. Rörande, tycker jag.
     Å andra sidan är ju fakiskt låten mer aktuell nu än när den skrevs, och det säger en hel del om vad som hänt i min hembygd dom senaste åren.
 
14. TANGO RÖRANDE VISIT I FÖRORTEN

- JOHAN JOHANSSON & STEFAN SUNDSTRÖM med Skurkar, Turkar och vanligt pack

En liten historia om den vansinnigt komiska dubbelmoralen hos den avsevärda mängd politiker som mer än gärna leker fördomsfria medelst att fjanta runt i fez och toga så fort TV-kamerorna är påslagna. I svenska politikers sinnevärld




existerar det dessutom bara en enda förort - och det är Rinkeby...just nu vill säga. När jag var yngre var det Skärholmen. Ett talande faktum när det gäller hur mycket dom i allmänhet kan och bryr sig om det hela, men plocka poäng går ju!
 
15. KÄRLEK & RESPEKT TILL MODER JORD

- JOHAN JOHANSSON

Jaha, vad ska man säga om det här då, Johansson tolkar Sparks. Återigen ett vansinnigt Per Granberg-projekt. Den här gången skulle alla Birdnestartister göra varsin cover-singel och samla två låtar per artist till en samlingsplatta som heter "Draaa". Jag ville att min coverplatta skulle ha ett samlat koncept och beslöt mig för att alla låtar skulle vara av en och samma artist. Först tänkte jag göra en platta där låtarna kom från barnprogrammet

"Mamma Mu". En senare idé var att göra en platta med bara Bill Wyman låtar (skulle det vara kult eller kult?). Av en slump ramlade jag på en samlingsplatta med Sparks på rea. Jag hade inte hört dom sedan jag var tonåring, men jag upptäckte genast hur genuina dom var och hur bra deras musik hade stått sig med tiden. När jag dessutom hade tillgång till Niko Röhlcke som är en virtuos på keyboards var det inte mycket att snacka om. Själva soundet är plankat rakt av från originalet, sången lades på med benägen hjälp av Staffan Hellstrand i vardagrummet till min brorsas lilla kåk utanför Gustavsberg. Här gör också min grabb Frans Lennon sin debut som studiomusiker. Janne Borgh var till ovärderlig hjälp med att översätta mina texter tillbaks till engelska så att dom kunde godkännas av Mael-brorsorna. Miljoner tack Janne!



Skulle man lyda den gamla skylten som hängde på min gamla skoltoalett "lämna det här rummet som du ville att det skulle varit när du kom in" skulle man inte få göra mycket annat än att städa offentliga toaletter - men idén är det inget fel på.
 
16. LINAN SOM VI DANSAR PÅ

- JOHAN JOHANSSON

Inspelad för plattan "Bajen forever" med Weeping Willows som komp. Jag har varit med i Bajen sedan jag föddes, men den enda fotboll jag ser är när knattelagen spelar. Då är det storslagen underhållning. Annars håller jag mest till på Hovet, eftersom Bajens hockeygäng är mitt riktiga hjärtelag. Jag brukar sitta på "Gubbhyllan", sektion B. Kom dit och skrik lite om du känner för det!

17. LOST

- JOHAN JOHANSSON

Mos och mölj så det står härliga till. På inspelnigarna till "...svarta värld"-plattan var vi tre leadgitarrister som försökte överrösta varandra. Sånt gillar jag. Rytmsektionen Bax/Hernestam har ett brutalt häng på den här tagningen.
     Låten är en slags moderniserad hyllning till den klassiska ryska 1800-talsfiguren Oblomov - som gick, eller snarare låg, igenom jordelivet utan att få ett jävla något gjort.
 
18. BYGG EN MUR RUNT OSS SOM HAR ALLTING

- JOHAN JOHANSSON

Att påstå att EU öppnar gränser när vi i själva verket stänger ute alla utom den rika vita I-världen är magstarkt på min ära. Eller som EU:s svenska




maranataledare Carl Bildt själv uttryckte saken i samband med att kriget i Jugoslavien började: "Löst sammansatta och påtvingade unioner är dömda att gå under". Jag kunde inte sagt det bättre själv.
 
19. MIN KÄRLEKS BLUES

- JOHAN JOHANSSON

En av dom tidigaste låtarna till inspelningarna som gjordes för "Flum"-plattan. Jag hade någon idé av att göra en variant av JE T'AIME för ensamstående, hur långsökt det än kan låta.

LÅTLISTA SVARTA CD'N

1. (gör mig) DUM

- JOHAN JOHANSSON

Återigen ett projekt jag ville se om jag klarade av: att på sant Rutles-manér knycka ihop en alldeles egen Beatles-låt. Jag blev faktiskt nöjd med resultatet, men det blev ett gäng låtar över från "...svarta värld"-inspelningar som helt enkelt inte passade in i helheten - däribland den här. Nu kan man äntligen damma av dom.
En annan sensmoral med sången i fråga är att tonartshöjningar är en underskattad konst.
 
2. VÄRLDENS BÄSTA DÅLIGA EXEMPEL

- JOHAN JOHANSSON

Jag bodde på Mariaberget i många år. Mitt på Bastugatan finns en park som nuförtiden heter Ivar Lo-parken. Det är




egentligen en lekpark, men på kvällarna är där tyst, och man har en fantastisk utsikt över hela Stockholm. Statyn på Ivar Lo som finns där har man haft den dåliga smaken att vända åt fel håll - han tittar in i den ganska ordinära hyreskåken där han bodde. Efter ett besök på det numer stängda Café Bellman gick jag och satte mig där med mitt dåliga samvete och filosoferade över tillvarons kaos. Det blev till den här låten, som skrevs på baksidan av krognotan. Som tur var för er var Café Bellmans notor inte så stora och låten blev därmed kortare än den skulle ha blivit, vilket sällan är en nackdel.
 
3. MIN LILLA SVARTA SJÄL

- JOHAN JOHANSSON

Sången handlar om ett bra sätt att avreagera sig. Jag kan tillbringa många timmar med att sitta och fnula ihop elaka saker som jag tänker göra när jag blir diktator. Ett slags onani

främst för hjärnans kulturella centra. Får jag bara ställa till en rejäl virtuell massaker på tänkta personer och fenomen så blir jag en snäll Johan efteråt. Prova själva så får ni se!
 
4. SNABBARE ÄN TIDEN

- STRINDBERGS

Första låten på Strindbergs debut-LP "Bibeln". Elvis Costello inledde sina tre första plattor med sång, och det tyckte vi var kaxigt. Låten är jag väldigt nöjd med och jag spelar den fortfarande då och då. Förutsatt att det rinner vatten under bron så händer det egentligen mer under den än på, kan väl sammanfattningen vara.
 
5. DET LAND VI HAR ÄR STORT NOG ÅT ALLA OSS

- JOHAN JOHANSSON

Ännu en låt från Sparks-EP:n. Att det finns människor i vårt glest befolkade




land som anser att vi lider brist på lebensraum talar för sig självt och är ett skämt så gott som något.
 
6. OM JAG TACKAR GUD FÖR ALLTING

- JOHAN JOHANSSON

Själva låten är ganska gammal och har funnits i olika versioner med andra texter, men den fick sitt nuvarande "utseende" när Niko hittade på introriffet. Hittade på och hittade på - han trodde faktiskt att han spelade "Highway Star". Så bra koll på rockhistorien får man om man blippar för mycket med teatermusik. Dessutom hade jag gett mig fan på att få in slingan till "Friday on my mind" någonstans på den här plattan, och här gick det! Texten är ett enda "tackförfan" till dom saker och människor i tillvaron man retar sig på tillräckligt mycket för att man själv ska känna sig som ett bra föredöme. Tack för att ni finns!

7. KVASIBARN

- STRINDBERGS

Om ni skulle ramla på några gamla svenska musiktidningar från den här tiden kan ni roa er med att läsa lite grann om dom orkestrar som hypades. Dom flesta är totalt bortglömda nu, och lika bra är det, för vare sig förr eller senare har man utsatts för så många hyllningar och geniförklaringar till allsköns pretentiös smörja. På Ritz, där vi spenderade många nätter på öl och skitprat, brukade stockholmsfalangen av dessa humor-och-distanslösa poeter hänga i dom dunklaste hörnen tillsammans med sina wannabes. Jag fann eran ytterst komisk och absurd. Man kan säga att detta är en låt om Ritz 1982, och att föremålen för sången äntligen har fått den uppskattning dom förtjänade!




8. BLÅTT & GULD

- JOHAN JOHANSSON

Eftersom KSMB-inspelningarna både är exponerade och tillgängliga tyckte jag att det var roligare att ta med den här liveinspelningen av ett par gamla KSMB-låtar. Dels för jag faktiskt anser dom vara bättre än originalen, dels för att det kommit närmare min ursprungsidé på hur låten skulle framföras - men framför allt för att "Världens bästa jävla band", som jag turnerade med -96/97 var ett fantastiskt band. Inspelningen är gjord på Tantogården 2:a augusti 1996.
 
9. BOMBPARTYT

- STRINDBERGS

Who says Who? Bombpartyt är en totalt skamlös tribut till våra främsta inspiratörer i den slamriga sextiotalpopen. Bas-solo och allt!

...och texten säger mer om oss vid den tiden än vi hade vett att förstå. Who says say no more?
 
10. KARUSELLFLICKAN

- JOHAN JOHANSSON

Jag tror på den lilla farbrorn i telefonsvararen. Han är ett väsen i vardagen som gör livet lättare. Det kan man inte säga om Karusellflickan, men dom flesta har väl blivit varse att hon finns? Det är hon som vrider runt rummet som straff för att man druckit den där sista ölen som man aldrig skulle haft.
 
11. JA, JAG TROR JAG DRUNKNAR I KÄRLEKEN TILL MIG SJÄLV

- JOHAN JOHANSSON

Mera Sparks. Det här är väl vad många artister skulle vilja sjunga men inte




vågar. Själv har jag aldrig varit särskilt rädd av mig. Allt ljus på mig!
 
12. DOM ÄLSKADE

- JOHN LENIN

Det här kan inte sägas enklare, så den får tala för sig själv.
 
13. PLEASE DON'T YOU SHOOT AT JESUS

- JOHAN JOHANSSON

Mitt livs första engelska text. Alla Birdnestartister blev ombedda att skriva en låt till filmen "The return of Jesus part 2" och mitt bidrag blev en gnällcountrylåt. Något år tidigare hade jag skrivit en låt för filmen "Drömprinsen" och fått blodad tand för filmmusik eftersom man inte behöver skriva något som skall relateras till en själv. Man kan helt enkelt hitta på sin egen fantasiartist och göra en sång till

den. Den här texten handlar om en soffpotatis som sitter och tittar på filmen i fråga på sin TV. Han ber till filmens elaka bröder att inte skjuta Jesus, vem som helst utom Jesus!
     Skulle dom göra det så måste han nämligen gå ner på knä och be - någonting som han inte orkar då han precis har satt sig i fåtöljen och laddat med junk-food och pilsner. Något lite självbiografisk måste jag erkänna.
Den här sången och fyra andra instrumentallåtar som finns som bakgrund i filmen spelades in live på två timmar, det märks och det är meningen också.
 
14. HÖGA ODDS (på att det är min dag)

- JOHAN JOHANSSON

Den här låten handlar om hur kaotiskt och uppåner (mest ner) livet kändes för




mig 93-94 ungefär. Jag var nybliven pappa, nyskild och vilsen, och kände mig mobbad och förföljd. När Kurt Cobain sköt skallen av sig i samma veva förstod jag honom verkligen. Då och då vill nog alla människor skicka hela tillvaron åt helvete. HÖGA ODDS skrev jag för att peppa mig själv. Det är bara fegisar som ger upp, och förr eller senare inser man att tillvaron även består av blommor, hundvalpar och underbara vänner.
 
15. ÖPPNA DÖRRAR OCH GÄSTFRIHET

- JOHAN JOHANSSON

Från Albumet "Draaa" 1994. Om man är något sånär musikaliskt bevandrad bör man lyssna på slutet på den här låten, ety den var inte lätt att sätta. Försök att hålla ett rakt gitarrkomp och sjunga i shuffletakt samtidigt om ni kan. Lycka till!

16. SPANSKA FLAMMAN

- JOHAN JOHANSSON

Den här låten spelade vi redan under tiden med John Lenin, men den spelades inte in förrän under "Flum"-sessionerna av någon anledning. Lasse Bax har gjort själva musiken, och av någon bortglömd anledning spelar jag trummor på inspelningen.
 
17. POLSK SCHLAGER

- JOHAN JOHANSSON

Låten gjordes i skallen, utan instrument, under en promenad våren -80. Jag gillar såna här Beatles-music-hall-låtar, och den här är trevlig att tralla på när man är ute och går. Det är nog den låt jag gjort som har hängt med längst och som jag fortfarande spelar allt som oftast, så




varför inte höra den i live-versionen som spelades in tillsammans med "Världens bästa jävla band" på Tantogården -96?
 
18. TANGO I PAMPARS LAND

- BLAND SKURKAR, HELGON OCH VANLIGT FOLK

Vännen och sångaren Thorstein Bergman ville ha en låt av mig till en antologibok som hette "Människans röst". Det blev den här tangon om trafiksituationen i Stockholm, som definitivt inte blivit bättre sedan dess. Den har aldrig spelats in i någon korrekt studioversion tyvärr. Den här inspelningen gjordes med Skurkarna under vår turné 1999.

19. DIN GYLLENE REGEL

- STRINDBERGS

Innan man täckte över Söderleden vid Hornsgatan så fanns det ett plank med stora reklamskyltar där Scandic Crown Hotel nu ligger. Jag gick förbi där flera gånger om dagen, och en gång lade jag märke till en reklam-affisch med en helfigursbild av en modell med något drömmande i blicken. Min tillvaro var ganska strulig just då, så reklamens bekymmersfria värld verkade väldigt lockande på mig. Jag gick hem och skrev en liten historia, och satte ihop den som ett collage med fyra-fem halvfärdiga låtar som legat på lager ett tag. Resultatet av det lilla exprimentet blev både lyckat och spännande.




Övriga Medverkande

VÄRLDENS BÄSTA JÄVLA BAND:

LASSE BAX - bas, kör
PETER SJÖLANDER - gitarr, kör
NIKO RÖHLCKE - gitarr, kör
ANDERS HERNESTAM - trummor

BLAND SKURKAR, HELGON OCH VANLIGT FOLK:

LARS WINNERBÄCK - gitarr
SARA EDIN - fiol
RICKARD DONATELLO - bas
BJÖRN ROTHSTEIN - trummor

SKURKAR, TURKAR OCH VANLIGT PACK:

STEFAN SUNDSTRÖM - sång
SARA EDIN - fiol
PELLE ANDERSSON - dragspel
BJÖRN ROTHSTEIN - percussion
MAGIC GUNNARSSON - sax


 
VITA CD'N

1. VA?!
2. SKIT!
3. FRIHETEN OCH JAG
4. VI KOMMER ALDRIG FRAM
5. SNÖMAN
6. ITALIEN
7. LAT MAN SLEAZE TWIST
8. JOSEF & MARIA
9. OM DU ÖVERHUVUDTAGET BRYR DIG
10. BOLLAR
11. LIBERTAD
12. SÅNG PÅ SVANSJÖN
13. RESPEKTFULLA GATAN
14. TANGO RÖRANDE VISIT I FÖRORTEN
15. KÄRLEK & RESPEKT TILL MODER JORD
16. LINAN SOM VI DANSAR PÅ




17. LOST
18. BYGG EN MUR RUNT OSS SOM HAR ALLTING
19. MIN KÄRLEKS BLUES

 
SVARTA CD'N

1. (gör mig) DUM
2. VÄRLDENS BÄSTA DÅLIGA EXEMPEL
3. MIN LILLA SVARTA SJÄL
4. SNABBARE ÄN TIDEN
5. DET LAND VI HAR ÄR STORT NOG ÅT ALLA OSS
6. OM JAG TACKAR GUD FÖR ALLTING
7. KVASIBARN
8. BLÅTT & GULD
9. BOMBPARTYT
10. KARUSELLFLICKAN
11. JA, JAG TROR JAG DRUNKNAR I KÄRLEKEN TILL MIG SJÄLV
12. DOM ÄLSKADE
13. PLEASE DON'T YOU SHOOT AT JESUS

14. HÖGA ODDS (på att det är min dag)
15. ÖPPNA DÖRRAR OCH GÄSTFRIHET
16. SPANSKA FLAMMAN
17. POLSK SCHLAGER
18. TANGO I PAMPARS LAND
19. DIN GYLLENE REGEL